door Roeli Koudijzer en René Janssen

De Schiedamse Passage is al vele jaren een bron van zorg, eigenlijk al sinds de opening. Het had een hoogstaand winkelgebied moeten worden in het Centrum van Schiedam, maar wat is het nu? Meer dan een veredeld en zieltogend outlet centrum kunnen we er niet van maken. Mr. H.M. Hielkema, advocaat en vastgoedexpert, stelde, nog niet eens zo lang geleden: “overdekte winkelcentra zijn al sinds 1995 passé.” Wat zegt u? 1995? Wanneer ging de Passage ook alweer open?

Maar heeft de Passage dan helemaal geen toekomst, slopen dan maar?

Het SLV ziet wel degelijk goede mogelijkheden voor de Passage. Hiervoor moet de huidige bestemming worden losgelaten. De sleutel ligt in de veel, of beter gezegd constant, gehoorde opmerking dat er in Schiedam niets te beleven valt. Daar kan de Passage een rol in spelen. Denk eens met ons mee.

Stel, we helpen de bestaande – nog lopende winkels – om zich buiten de Passage te vestigen. Bijvoorbeeld in de Hoogstraat, om eens een gek idee te noemen. Het centrum krijgt ineens een andere loop en een nieuwe beweging.

Dan vormen we de Passage om tot een recreatie en uitgaansgebied zodat meer en andere levendigheid de stad in worden gebracht. Er zijn genoeg mensen in Schiedam die graag een poppodium in Schiedam zouden willen hebben. Waarom dit niet realiseren in de Passage? Paradiso in Amsterdam, het Paard in Den Haag: midden in de stad, op struikelafstand van de horeca.

Jongeren en ouderen worden bediend en worden in Schiedam gehouden. Wij zien na vooraf en na afloop bezoekers uitwaaieren over Schiedam, bezoekers die zich onder dompelen in het Schiedamse nacht- en horecaleven. Voor een horeca ondernemer kan ik me slechtere dingen voorstellen.

Met de bestemming recreatie en uitgaan zou je in de Passage allerlei ondernemingen kunnen stimuleren waar jongeren en ouderen op af kunnen komen. Van paintball, bowlingbaan tot automatenhal of kinderspeelparadijs. Winkelen in het centrum van Schiedam wordt ineens heel aantrekkelijk voor ouders als je de kinderen even in zo’n speelparadijs kunt droppen.

Ziet u het al voor u? Poppodium en Recreatiecentrum “Passage”?

Mogelijkheden te over, en voordelen. De eigenaar van de Passage kan hier ook profijt van hebben. Profijt omdat dan wel huur ontvangen wordt, het pand aantrekkelijker wordt. Maar vooral omdat Schiedam en de Schiedamse ondernemer hier baat bij heeft.

Het SLV wil een krachtig college die het voortouw durft te nemen, creatief durft te zijn, visie heeft over ontwikkeling van het gebied, en kansen ombuigt tot harde winst. Een college dat ondernemers meeneemt in het uiteindelijke doel. Omdenken is hierbij het credo: als je meer klanten voor de lokale ondernemers wilt, zul je die klanten een reden moeten geven om specifiek naar Schiedam te komen, of er te blijven.

Het SLV durft het voortouw te nemen, durft deze ontwikkeling aan te gaan. Durft u ook? Stem dan op 21 maart a.s. op het SLV.