door Alwine van Winsen

Wist u dat Soedan ruim 200 piramides telt? Vele malen meer dan Egypte. Toegegeven, sommigen zijn maar 10 meter hoog, maar toch. Geen enkele toerist bezoekt Soedan, terwijl we allemaal schaapachtig vanuit de buitenwijken van Cairo naar de piramides van Gizeh lopen om deze te bekijken. Okay, Soedan verkeert al jaren in burgeroorlog, maar zelfs toen Soedan redelijk stabiel was zag je er nauwelijks toeristen. In die zin lijkt het een beetje op Schiedam.

Terwijl er busladingen toeristen bij Kinderdijk staan om vanaf een winderige parkeerplaats naar een rijtje molens in de verte te staren, vind je in Schiedam maar mondjesmaat molentoeristen, terwijl je er in Schiedam over struikelt. Dan zijn het ook nog de hoogste molens ter wereld.

Schiedam was vele eeuwenlang een bedevaartsoord van statuur. Tegenwoordig sta je voor een gesloten kerk: dat wordt als bezoeker heel snel heel erg vervelend. Bedenk wel dat het bedevaartstoerisme wereldwijd “booming” is en onze eigen Liduina over de hele wereld bekendheid geniet. Vraag in Noord Frankrijk de weg naar Santiago de Compostella, Spanje, en mensen beginnen te wijzen, vraag in Vlaardingen naar Liduina en ze kijken je verbijsterd aan. Beetje een gemiste kans, vindt u ook niet?

Navraag bij diverse mensen in de provincie (Den Haag, Leiden, Delft) over de toeristische trekpleisters van Schiedam levert blanco staren op. Een enkeling kon melden dat we “iets” met jenever doen. Maar wat precies, dat was niet helemaal duidelijk. Schiedam profileert zich tegenwoordig als het ‘Distillers District’ van Rotterdam. Het klinkt een beetje als je eigen woonkamer aanprijzen als “de logeerkamer van de buren”.

Maar voor we denken dat Schiedam alleen maar een buitenwijk van Rotterdam aan het worden is: de mensen die de moeite nemen om Schiedam te bezoeken zijn zonder uitzondering enthousiast over de stad. Ze zijn verrast, dat zoveel moois praktisch geheim gehouden wordt. Schiedam verdient - weinig eervol -  de titel van het ‘best bewaarde toeristische geheim van de Randstad’.

Het SLV vindt dat op cultureel gebied stevig aangepakt moet worden. Niet alleen moet het cultureel erfgoed van Schiedam beter aan de man gebracht worden om meer toeristen aan te trekken. Schiedam is ook nog eens de ideale uitvalsbasis voor bijvoorbeeld buitenlandse toeristen om Zuid Holland+ te bekijken. Het OV brengt je in no time naar Rotterdam, Delft, Amsterdam, Den Haag, Brussel en zelfs Parijs. Er ligt nota bene een vliegveld aan de rand.

Toeristen zijn mensen die naar Schiedam komen om te recreëren, en bereid zijn hier geld te besteden. Dat geld helpt om bedrijven draaiende te houden, werkgelegenheid te creëren en brood op de plank te brengen. Heel eerlijk, we kunnen een prachtige molen neerzetten, maar als er verder niemand iets mee doet staat hij alleen maar in de weg. Je moet zo’n molen ook in beeld brengen bij een breder en vooral groter publiek.

Vanaf het moment dat een toerist Schiedam binnen komt, los van vervoer, moet hij zich welkom voelen en zich in begrijpelijk taal geholpen en begeleid voelen. Kom je met de trein aan op het nieuwe station van Delft, dan zie je de toren van de Grote Kerk al staan: voordat je honderd meter gelopen hebt ben je al moe van de borden die allerlei cultuurpareltjes aanprijzen. Kom je in Leiden aan met de trein, dan wijst een brede straat je de weg naar het historische centrum, zet drie stappen en je weet wat er te beleven is. Dat kan toch ook in Schiedam?

Dat alles vraagt een professionele en integrale blik op het fenomeen “citymarketing”, dat vraagt dat we beconcurrerende clubjes en ons cultuur aanbod op één lijn brengen en de ervaring van de toerist voorop zetten. Alleen door een professionele aanpak op basis van bewezen maatregelen kunnen we een toename van toeristen verwachten. Toeristen die geld te besteden hebben waardoor culturele ondernemers blij worden, en met hen ondernemers in hun omgeving. Het is een kwestie van tijd voordat ondernemers gaan vechten om een pand op de Hoogstraat als ze kunnen rekenen op pakweg 10.000 toeristen en bedevaartgangers per week. Aanpakken die hap!